Έρευνα για το κέντρο μεταναστών στον Έβρο – Η Κομισιόν αδειάζει την κυβέρνηση!

Μέσα από εκτενές ρεπορτάζ και επαφή με την Κομισιόν, το SLpress.gr παρουσιάζει τις παραμέτρους ενός επικίνδυνου εγχειρήματος στον Έβρο: Την “αναβάθμιση και ενίσχυση της υφιστάμενης Δομής” στο Φυλάκιο Έβρου στη Θράκη. Ό,τι κατόρθωσε να διαφυλάξει η Ελλάδα τον Μάρτιο του 2020, σήμερα κινδυνεύει να ακυρωθεί με την ίδρυση της πρώτης “ισλαμούπολης” στη βορειοανατολική εσχατιά της Ελλάδας.

Το Φυλάκιο Έβρου βρίσκεται περίπου 150 χλμ βόρεια της Αλεξανδρούπολης, στο ύψος της Αδριανούπολης, από την οποία απέχει περίπου 20 χλμ. Πρόκειται για περιοχή που μαστίζεται από πολυετή οικονομική κρίση και που σε 20 έτη (1991-2011) έχει απωλέσει το 50% του πληθυσμού της. Υπολογίζεται ότι περίπου 25.000 μετανάστευσαν σε αστικά κέντρα και στο εξωτερικό ή απεβίωσαν. Εκτιμάται δε, ότι με την φετινή απογραφή η μείωση θα ανέλθει στο 60-65%. Το μεγαλύτερο τμήμα του υπάρχοντος πληθυσμού γηράσκει με μέσο όρο ηλικίας στα 70 έτη. Η δημογραφική παρακμή συνεπάγεται από μόνη της τεράστια κοινωνική αποψίλωση και εγκατάλειψη του επίμαχου βόρειου άκρου του Έβρου.

Η τοποθεσία του ΚΥΤ Φυλακίου, πολύ κοντά στα σύνορα με Βουλγαρία και Τουρκία.

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Δημοτικού Διαμερίσματος Φυλακίου Χρήστο Τυρμπάκη, στα 17 χωριά του πρώην Δήμου Τριγώνου υπάρχει ένα Δημοτικό Σχολείο. Οι υπηρεσίες Υγείας είναι ελλιπέστατες, με αποτέλεσμα συχνά ιατρικά περιστατικά να πρέπει να ταξιδέψουν 150 χλμ μέχρι την Αλεξανδρούπολη. Όπως επεσήμανε ο κ. Τυρμπάκης, πληθαίνουν τα ακατοίκητα σπίτια. Στον Έβρο δεν υπάρχει μεγάλη παρουσία μουσουλμανικού πληθυσμού. Οι μουσουλμάνοι στο νομό δεν ξεπερνούν τις 3.000.

Γιατί μέσω Έβρου

Το ΚΥΤ (Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης) και ΠΡΟΚΕΚΑ (Προαναχωρησιακό Κέντρο Κράτησης) Φυλακίου βρίσκεται σε τοποθεσία νευραλγική για την εθνική ασφάλεια, σε μικρή απόσταση από στρατιωτικές μονάδες και άλλες επιχειρησιακές υποδομές. Πρόκειται για το μοναδικό ΚΥΤ στην ηπειρωτική χώρα. Έτσι, χρησιμοποιείται για να μεταφέρονται στον Έβρο με λεωφορεία λαθρομετανάστες από όλη την χώρα, ώστε να ταυτοποιηθούν.

Το ΚΥΤ Φυλακίου έχει δυναμικότητα 300 ατόμων και το 2020 πραγματοποιούσε κατά μέσο όρο 23 ταυτοποιήσεις ημερησίως, ενώ το ΠΡΟΚΕΚΑ (διαχειρίζεται αλλοδαπούς με ποινικό μητρώο) έχει ικανότητα κράτησης 250 ατόμων. Εξαίρεση αποτέλεσε το 2015, όταν το ΚΥΤ Φυλακίου φιλοξενούσε διπλάσιους και τριπλάσιους. Μέχρι σήμερα, οι αλλοδαποί που εισέρχονται παράνομα από τον Έβρο και οδηγούνται στο ΚΥΤ Φυλακίου αποφεύγουν στην πλειονότητά τους να υποβάλλουν αίτηση ασύλου.

Ενδεικτικά, τον Ιανουάριο του 2020 μόνον 187 υπέβαλαν αίτηση ασύλου! Αυτό συμβαίνει διότι όσοι λαθρομετανάστες επιλέγουν να εισέλθουν στην Ελλάδα μέσω Έβρου και όχι μέσω νησιών, το κάνουν για να αποφύγουν την εκεί καταγραφή και δακτυλοσκόπησή τους. Κι αυτό, επειδή, λόγω της Συμφωνίας του Δουβλίνου, θα τους εγκλώβιζε στην Ελλάδα, στερώντας τους τη δυνατότητα να πάνε στην δυτική Ευρώπη.

Γι’ αυτό και μετά την είσοδό τους, ακολουθούν τον λεγόμενο “σκοπιανό διάδρομο” και “αλβανικό διάδρομο”. Γι’ αυτό και η επίτροπος Ύλβα Γιοχάνσον επισκέφθηκε πρόσφατα την Αλβανία. Οι διάδρομοι αυτοί είναι αδύνατον να ελεγχθούν αποτελεσματικά λόγω και του εδάφους. Έτσι έχουν συγκεντρωθεί περίπου 30.000 λαθρομετανάστες σε Βοσνία, Σερβία και Κροατία, οι οποίοι ούτε καταγεγραμμένοι στην Ελλάδα είναι, ούτε έχουν υποβάλει αίτηση ασύλου.

Η Κομισιόν εκθέτει την κυβέρνηση

Όπως ανέφερε η Κομισιόν, απαντώντας σε ερωτήσεις του SLpress.gr «ο σκοπός του ΚΥΤ Φυλακίου είναι να ελέγξει και να καταγράψει νέες αφίξεις και τις αιτήσεις ασύλου των αφικνουμένων, εφόσον επιθυμούν να υποβάλουν άσυλο, ενώ όσοι δεν επιθυμούν πρέπει να μεταφέρονται σε κάποιο προαναχωρησιακό κέντρο». Διευκρινίζει ότι «δεν είναι μια εγκατάσταση διαμονής, αλλά ένα Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης, και όσοι εισέρχονται σε αυτό δεν παραμένουν εφόσον έχουν καταθέσει αίτηση ασύλου, αλλά είτε μεταφέρονται στην ενδοχώρα, είτε αποχωρούν με δικά τους έξοδα».

Επιπλέον, μας διευκρινίστηκε ότι το ΚΥΤ δεν είναι κέντρο κράτησης (σε αντίθεση με το ΠΡΟΚΕΚΑ) και άρα πρέπει να είναι ανοιχτή και όχι κλειστή δομή! Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όσοι μένουν σε αυτό έχουν την δυνατότητα εξόδου την ημέρα. Το σημαντικότερο, όμως, που προκύπτει από την ενημέρωση της Κομισιόν, είναι ότι δεν απαιτεί από την ελληνική κυβέρνηση τη δημιουργία τέτοιας υπερδομής. Όπως μας τονίστηκε, «εναπόκειται στις εθνικές αρχές της Ελλάδας να εκτιμήσουν εάν το ΚΥΤ Φυλακίου επαρκεί για τις αφίξεις».

Αυτό όχι μόνο εκθέτει την ελληνική κυβέρνηση, αλλά δείχνει ότι η επέκταση της δομής υπονομεύει το έργο των ελληνικών δυνάμεων ασφαλείας στη φύλαξη των συνόρων. Κι αυτό όταν η Τουρκία, όπως φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία, αναρτά οδηγίες σε 6 γλώσσες με κατευθύνσεις σε περάσματα προς την Ελλάδα, στις δικές της όχθες του Έβρου.

Οι τουρκικές πινακίδες που διευκολύνουν τους μετανάστες να περάσουν μέσω του Έβρου στην Ελλάδα.

Η φύση της επέκτασης – Τι λέει το ΦΕΚ

Η κυβέρνηση επιδιώκει να αποκτήσει περίπου 72,5 στρέμματα επιπλέον, πέριξ του υπάρχοντος ΚΥΤ. Σε αυτό όμως αντιδρούν οι κάτοικοι, αρνούμενοι να πουλήσουν τη γη τους γι’ αυτό τον σκοπό. Έχουμε αποφάσεις πληθώρας φορέων της περιοχής που τάσσονται κατά της σχεδιαζόμενης επέκτασης. Γι’ αυτό αντιμετώπισε την οργή του κόσμου ο υπουργός Μετανάστευσης στην πρόσφατη επίσκεψή του στην Ορεστιάδα. Ο κ. Μηταράκης απείλησε τους κατοίκους του Φυλακίου ότι “μπορεί να τους φέρει και 10.000 αλλοδαπούς και θα τους φέρει”. Παρών ήταν ο πρόεδρος της Κοινότητας Φυλακίου και ο βουλευτής Έβρου της ΝΔ Σταύρος Κελέτσης, που επιβεβαίωσε αργότερα το συμβάν.

Το υπό επέκταση ΚΥΤ, όπως δείχνουμε με βάση το σχετικό ΦΕΚ (29-12-2020), σημαίνει ίδρυση “ισλαμούπολης” στο κέντρο της χερσαίας άμυνας απέναντι στην Τουρκία. «Η δομή θα χωροθετηθεί στο Δ.Δ. Φυλακίου, Δήμου Κυπρίνου στο Ν. Έβρο, θα αναπτυχθεί σε έκταση επιφάνειας περίπου 72.500 τ.μ. και θα γειτνιάζει με το υφιστάμενο ΚΥΤ στο Φυλάκιο Έβρου. Η συνολική δυναμικότητα της δομής θα είναι 1.500 φιλοξενούμενοι. Ειδικότερα, προβλέπονται η αναβάθμιση και δημιουργία 750 θέσεων γενικού πληθυσμού και 750 θέσεων σε ΠΡΟ.ΚΕ.ΚΑ. (περιλαμβανομένων 250 θέσεων του υφιστάμενου ΠΡΟ.ΚΕ.ΚΑ.). Κατά την ολοκλήρωση του έργου, η δομή θα ενοποιηθεί με την υφιστάμενη και θα αποτελούν μια ενιαία».

Το τέταρτο ζήτημα αφορά στη λειτουργία και στα κόστη του αναβαθμισμένου ΚΥΤ. Σύμφωνα με δηλώσεις του Μηταράκη, η δομή θα είναι όμοια με τη δομή της Σάμου που έχει χωρητικότητα 5.000 ανθρώπων. Ωστόσο, στο ΦΕΚ, αναφέρεται δυναμικότητα 1.500 ατόμων (ΚΥΤ και ΠΡΟΚΕΚΑ),πενταπλάσιοι από τον ντόπιο πληθυσμό του Φυλακίου. Αυτό δεν εκπλήσσει, καθώς η τιμή-στόχος που σημειώνεται στον σχετικό πίνακα στο ΦΕΚ της ενίσχυσης του ΚΥΤ Φυλακίου είναι 3.000 ωφελούμενοι.

Το οικονομικό κόστος για τον Έλληνα φορολογούμενο

Στα πέντε υπόλοιπα ΚΥΤ που λειτουργούν στην Ελλάδα (Λέσβος, Σάμος, Χίος, Λέρος, Κως) μόνον από τα μέσα του 2019 παρατηρείται πληρότητα, η οποία είναι τουλάχιστον τριπλάσια της δυναμικότητας των ΚΥΤ. Αυτό αποδεικνύει ότι η απειλή Μηταράκη για 10.000 λαθρομετανάστες στον Έβρο”, είναι σκοπός της κυβέρνησης. Όπως μας ενημέρωσε η Κομισιόν πρόκειται για έργο συνολικού κόστους 30 εκατ. ευρώ, συγχρηματοδοτούμενου κατά 75% από την ΕΕ.

Αυτό σημαίνει, ότι οι Έλληνες φορολογούμενοι πολίτες θα χρηματοδοτήσουν τη δημιουργία της “ισλαμούπολης” στην Θράκη με 7,5 εκατ. ευρώ. Από την ίδια ενημέρωση προκύπτει ότι μέχρι σήμερα το ετήσιο λειτουργικό κόστος του ΚΥΤ Φυλακίου στην τωρινή δυναμικότητα 300 ατόμων (συν τα 250 του ΠΡΟΚΕΚΑ) ανέρχεται στο πόσο των 2 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό καλυπτόταν την τελευταία πενταετία και μέχρι τον Απρίλιο 2020 από διαφορετικές πηγές της ΕΕ (European Economic Area Grants, Εuropean Commision Emergency Assistance, κλπ).

Όπως μας διευκρίνισε η ΕΕ, «επί του παρόντος, τα λειτουργικά κόστη του ΚΥΤ Φυλακίου καλύπτονται από τον Ελληνικό Κρατικό Προϋπολογισμό». Για τη περίπτωση, δε, της επιχειρούμενης Υπερδομής του ΚΥΤ Φυλακίου το ημερήσιο κόστος διατροφής ενός ενοίκου ανέρχεται στα 27 ευρώ. Συνεπώς, αντιλαμβάνεται κανείς ότι ο Έλληνας πολίτης θα επιβαρυνθεί οικονομικά για τη συντήρηση 3.000, 5.000 ακόμα και 10.000 λαθρομεταναστών στην εν λόγω υπερδομή!

Η εικόνα της Ελλάδας διεθνώς

Μια τέτοια υπερδομή με μουσουλμανικό πληθυσμό μεταναστών πενταπλάσιο από τον τοπικό θα τινάξει στον αέρα το κεκτημένο η Θράκη να είναι υπόδειγμα ειρηνικής συνύπαρξης χριστιανών και μουσουλμάνων. Ήδη, οι κάτοικοι της περιοχής αντιμετωπίζουν ανυπεράσπιστοι περιστατικά παραβίασης των κατοικιών τους από ξένους, κατ’ ουσίαν εισβολείς. Είναι δε αδιανόητο ότι η κυβέρνηση θέτει τον αποδυναμωμένο πληθυσμό του Έβρου σε τέτοια δοκιμασία, όταν διαρκώς σημειώνονται περιστατικά βιασμών και επιθετικές ενέργειες σε βάρος Ελλήνων από μετανάστες.

Εκτός αυτού, υπάρχει κίνδυνος ΜΚΟ και ξένα ΜΜΕ (περίπτωση New York Times) να συκοφαντήσουν την Ελλάδα για δήθεν “εγκλήματα” στη διαχείριση του μεταναστευτικού. Είναι νωπές οι μνήμες της αρνητικής έκθεσης της χώρας διεθνώς με αφορμή τις εξεγέρσεις στην Μόρια στη Λέσβο και στη Χίο πρόσφατα. Είναι βέβαιο ότι η επέκταση του ΚΥΤ Φυλακίου θα τροφοδοτήσει την αρνητική προβολή της Ελλάδας.

Μετά την εμπειρία της δραστηριοποίησης ΜΚΟ στα νησιά, η παρουσία περίπου 50 ΜΚΟ στον Έβρο, που αναμιγνύονται στη διαχείριση λίγων εκατοντάδων λαθρομεταναστών, είναι βέβαιο ότι θα αυξηθεί γεωμετρικά. Έτσι, η περιοχή θα προσφέρεται για υλικό σε προπαγανδιστικά δημοσιεύματα και καταγγελίες με επιβλαβείς συνέπειες για την Ελλάδα, δεδομένων των αδυναμιών της ελληνικής διπλωματίας.

Σε περίπτωση σύρραξης

Όσο οργανωμένο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου κι αν εφαρμοστεί, είναι αδύνατο να ελεγχθούν εντός μιας τέτοιας υπερδομής φορείς μετάδοσης πληροφοριών στην Τουρκία, για το Δ’ Σώμα Στρατού, μεγάλο τμήμα του οποίου βρίσκεται στον Έβρο. Σύμφωνα με ανώτατο αξιωματικό, σε περίπτωση επεισοδίου με την Τουρκία, μια τέτοια υπερδομή θα είναι καταστροφική για την επιχειρησιακή ικανότητα του ελληνικού στρατού.

Μια έξωθεν υποκινούμενη εξέγερση εντός του Κέντρου θα απαιτούσε μεγάλη αστυνομική δύναμη για την επαναφορά της τάξης, διευκολύνοντας έτσι έναν τουρκικό αντιπερισπασμό. Θα αρκούσε μια ομάδα λαθρομεταναστών με γυναίκες και παιδιά σε κατάσταση πανικού να μπλοκάρουν περάσματα πεζοπόρων τμημάτων ή αρμάτων κατά την μετακίνησή τους σε επιχειρησιακές θέσεις. Είναι προφανές ότι λίγα λεπτά καθυστέρησης μπορεί να αποβούν μοιραία.

Ο όρος “ισλαμούπολη” δεν συνιστά υπερβολή. Ας δούμε τι περιλαμβάνει το ΦΕΚ πέραν των οικίσκων διαμονής 1.500 ανθρώπων: μεταξύ διαφόρων άλλων, περιλαμβάνει ίδρυση σχολείων, καταστημάτων, ιατρείων, χώρων εστίασης-ψυχαγωγίας, πλυντηρίων-στεγνωτηρίων, γραφείων διοίκησης και φρουράς, υπηρεσιών συντήρησης, πυροσβεστικής, χώρων άθλησης, ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων και πολυχώρων.

Οι τελευταίοι προορίζονται για την κάλυψη και των θρησκευτικών αναγκών των μουσουλμάνων, κάτι το οποίο θα οδηγήσει και στην απαίτηση για τοποθέτηση ιμάμη. Καθίσταται λοιπόν, προφανές ότι η κυβέρνηση σκοπεύει στην ίδρυση μιας νέας μουσουλμανικής πολιτείας στην καρδιά της αχίλλειου πτέρνας της Θράκης, στο κέντρο του βορείου Έβρου.

Κερκόπορτα της Θράκης

Το γεγονός ότι –όπως μας επιβεβαίωσε η Κομισιόν– «οι συγκεκριμένες Δομές ΚΥΤ δεν έχουν συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα λειτουργίας», φανερώνει τη μονιμότητα της υπερδομής Φυλακίου, δηλαδή την ίδρυση νέας πόλης. Μήπως μια τέτοια πόλη σε τόπο ουσιαστικά εγκαταλελειμμένο, η κυβέρνηση βάζει τα θεμέλια για συγκέντρωση αλλοδαπού εργατικού δυναμικού, που θα απασχοληθεί σε μια μελλοντική Ειδική Οικονομική Ζώνη στην περιοχή;

Ο Μηταράκης ίσως αγνοεί ότι η πολιτική του διευκολύνει την ήδη ισχυρή τουρκική επιρροή στην Θράκη και θα επιταχύνει την επιχειρούμενη τουρκοποίησή της. Θυμίζουμε ότι η υψηλή στρατηγική της Τουρκίας στοχεύει στον εκτουρκισμό της Θράκης, στην αμφισβήτηση της Συνθήκης της Λωζάννης. Το μαρτυρούν η αποσχιστική λειτουργία του Τουρκικού Προξενείου Κομοτηνής και των εκατοντάδων πρακτόρων της Άγκυρας εκεί.

Η Τουρκία θα εκμεταλλευθεί την ίδρυση “ισλαμούπολης” μόλις 12 χλμ. από τα σύνορα και θα φροντίσει να διοχετεύσει σε αυτήν πράκτορές της, με σκοπό να εργαλειοποιήσει όσους μετανάστες μπορέσει για συγκέντρωση πληροφοριών, ακόμα και πρόκληση ταραχών σε κρίσιμη συγκυρία. Για όλους αυτούς τους λόγους, πρόκειται για άκρως επικίνδυνη απόφαση για την εθνική ασφάλεια, αλλά και άκρως απαξιωτική εις βάρος των Ελλήνων ακριτών κίνηση.

* Ανάλυση δημοσιευμένη στο slpress.gr, την Τρίτη 23/2/21.

Το κάλεσμα των Βαράγγων από την Αγία Σοφία

«Εδώ ήταν ο Χάλφνταν»! Η ρουνική επιγραφή χαραγμένη στο μάρμαρο του τειχίου στον γυναικωνίτη του νότιου κλίτους της Αγίας Σοφίας, κοντά στο ψηφιδωτό της Δεήσεως. Κωνσταντινούπολη, Μάρτιος 2020. Φωτογραφία: Παναγιώτης Παύλος

Ήταν πριν δυό εβδομάδες ακριβώς, όταν την Παρασκευή 10 Ιουλίου, στις 20:53 τουρκική ώρα, ο Πρόεδρος της χώρας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ανακοίνωνε ότι η Μεγάλη Εκκλησία της Χριστιανοσύνης, η Αγία Σοφία Κωνσταντινουπόλεως, θα μετατραπεί εκ νέου σε τζαμί. 

Θα επανερχόταν, δηλαδή, στην κατάσταση που τελούσε, όταν η Κωνσταντινούπολη ήταν υπό την Οθωμανική Αυτοκρατορία, μέχρι το 1935. Η μετατροπή αυτή πρέπει κυρίως και αποκλειστικώς να ερμηνευθεί ως συμβολική πράξη.

Μολονότι οι εμμονές του Ερντογάν δεν περιορίζονται στην αριθμολογία, οι χρόνοι που επέλεξε αναφορικά με την γνωστοποίηση και πρώτη χρήση της Αγίας Σοφίας ως τζαμί, παρέπεμπαν στην Πτώση της Κωνσταντινούπολης (1453), και στη σημερινή ημέρα της 24ης Ιουλίου, 97 χρόνια ακριβώς από την υπογραφή της Συνθήκης της Λωζάνης το 1923, αντίστοιχα.

Μιας Συνθήκης η οποία καθόρισε τα σημερινά σύνορα του τουρκικού κράτους – και για την οποία ο Τούρκος Πρόεδρος έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι πρέπει να καταργηθεί. Ωστόσο, η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί πόρρω απέχει από το να είναι απλώς ζήτημα διμερές μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας

Αυτό είναι ήδη προφανές, καθώς μέχρι και αυτή την ώρα ενισχύεται διαρκώς η παγκόσμια κατακραυγή εναντίον της απόφασης του Τούρκου Προέδρου, χωρίς να εξαιρούνται από τους εκφραστές έντονης κριτικής ούτε οι Ηνωμένες Πολιτείες, ούτε ο Πάπας, ούτε βέβαια και η UΝESCO.

Μιας απόφασης που, σε κάθε περίπτωση, δεν θα πρέπει να θεωρηθεί ως έκφραση και ικανοποίηση της ανάγκης για ένα νέο χώρο προσευχής των μουσουλμάνων: είναι γεγονός ότι δεν παρατηρείται καμμία έλλειψη τζαμιών στην Κωνσταντινούπολη, όπου ορθώνονται περίπου 3.500 μουσουλμανικά τεμένη.

Πράγματι, η απόφαση αυτή και η σημερινή φιέστα του Ερντογάν δεν είναι παρά επισφράγισμα του δρόμου που επέλεξε η Τουρκία, να αναβιώσει δηλαδή, την Οθωμανική Αυτοκρατορία.

Παράλληλα με τη συνολική διεθνή κατακραυγή, διόλου ευκαταφρόνητες είναι και οι φωνές οι προερχόμενες από εξέχουσες προσωπικότητες Τούρκων, οι οποίοι όχι μόνο επισημαίνουν το τέλος του κοσμικού κράτους που σχηματίστηκε από τον Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ, πατέρα της σύγχρονης Τουρκίας, αλλά και δεν διστάζουν να αποκαλέσουν τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, πράξη ντροπής και βαρβαρότητας, όπως χαρακτηριστικά τονίζουν οι Orhan Pamuk και Taner Akçam.

Σε ένα crescendo Νεο-οθωμανικής αλαζονείας και προσβλητικής απόπειρας απάντησης στην παγκόσμια αντίδραση, ο Τούρκος Πρόεδρος δεν δίστασε να δώσει την περασμένη Τρίτη μια ιδέα του ουσιαστικού περιεχομένου της μετατροπής της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, δηλώνοντας ότι «ο Μεχμέτ Β’ ο Πορθητής, ήταν ο ηγέτης και των Ορθόδοξων Χριστιανών».

Ποιά, όμως, είναι η σημασία της Αγίας Σοφίας, της καρδιάς της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας (Βυζάντιο), για τη Δυτική Ευρώπη και, ιδιαίτερα, τη Νορβηγία και τη Σκανδιναβία;

Γιατί η υπόθεση της Αγίας Σοφίας θα πρέπει να αφορά βαθύτατα κάθε άνθρωπο, θρησκευόμενο ή μη, πολίτη της Δύσης ή της Ανατολής, πιστό ή άπιστο, Χριστιανό, Μουσουλμάνο, Βουδιστή ή άθεο;

Και γιατί οι Νορβηγοί, και οι Σκανδιναβοί εν γένει, δεν μπορούν να παραμένουν ασυγκίνητοι ενώπιον αυτής της μεταβολής;

Δεν είναι εύκολο να μιλήσει κανείς για την Αγία Σοφία, και να περιγράψει επαρκώς κι αξιοπρεπώς το υπερκόσμιο μεγαλείο αυτής της μοναδικής Εκκλησίας, σε κάποιον που δεν είχε την ευκαιρία να την επισκεφθεί ως Μουσείο.

Αλλά εάν κανείς είχε την ίδια ευκαιρία με εκείνον τον άγνωστο Βάραγγο, τον Βίκινγκ που, κατά την επίσκεψή του στην Αγία Σοφία κάπου στον 10ο αιώνα, στάθηκε επάνω στο υπερώο, στη νότια πλευρά του, λίγα μόλις μέτρα από το έκπαγλης ωραιότητας και κάλλους ψηφιδωτό της Δεήσεως, και που σε κάποια στιγμή κόπωσης από την αργόσυρτη Μυσταγωγία της Βυζαντινής Ορθόδοξης Θείας Λειτουργίας, χάραξε στο στηθαίο, για όλους εμάς τους κατοπινούς, την μέχρι σήμερα σωζόμενη ρουνική επιγραφή «εδώ ήταν ο Χάλφνταν»·

τότε αυτός δοκίμασε τουλάχιστον μια γεύση του πώς η χρονικότητα, το διαστατό και το πεπερασμένο υποδέχονται μυστικά την άπειρη ολότητα του αποφατικώς παρόντος με Σάρκα και Αίμα Τριαδικού Θεού, υπερφυσικώς Περιχωρούμενου, στην απαράμιλλη αρχιτεκτονική της Αχειροποιήτου Μεγάλης Εκκλησίας.

Μυούμενος στο Ήθος της Μεγάλης Εκκλησίας, ο άνθρωπος συνειδητοποιεί ότι η Αγία Σοφία είναι «Χώρα του Αχωρήτου». 

Ως εκ τούτου, ειναι πολύ Μεγάλη για να γίνεται οτιδήποτε άλλο από αυτό που είναι. Η δύναμη και το μεγαλείο της δεν της επιτρέπουν να είναι κάτι άλλο από αυτό που είναι. 

Οι δε Βαράγγοι, οι Σκανδιναβοί, ήταν κάποτε οι υπερασπιστές της.

Τώρα που η Μεγάλη Εκκλησία τίθεται εκ νέου εν Αιχμαλωσία και κατακτιέται από ένα πορθητή με πολιτικά κίνητρα, αρχίζει κανείς να ελπίζει ότι ο αιώνιος Βάραγγος φρουρός θα εγερθεί για να φυλάξει και πάλι την αιώνια Εκκλησία στην Ανατολή. Για να μεταχειριστεί όχι βία, αλλά μνήμη.

Διότι η Αγία Σοφία είναι πραγματικά πολύ Μεγάλη για μικροπολιτική.

Πηγή:

https://www.romfea.gr/katigories/10-apopseis/38468-to-kalesma-ton-baraggon-apo-tin-agia-sofia